Trenčín by ubral z parku

Domov > Monitoring tlače

[15.03.2021; Sme; Erik Stopka]

Cez Park Milana Rastislava Štefánika v Trenčíne má viesť preložená cesta I. triedy. Mesto tvrdí, že v prípade výstavby cesty by spílenú časť parku mohli nahradiť jeho rozšírením od Ulice gen. M. R. Štefánika. Štátna ochrana prírody a rovnako ani ekoaktivisti s preložkou cesty cez park nesúhlasia.

Tvrdia, že park ako celok je neoceniteľný z pohľadu historického i prírodovedného. Poslanci mestského zastupiteľstva by sa mali vecou zaoberať v najbližších mesiacoch. Mesto avizuje presunutie cesty k železničnej trati a popri nej, čím by mala pretnúť mestský park. Podľa mesta by sa tak mal odhľahčiť ,lievik‘ pri hoteli Elizabeth i Štefánikova ulica.

„Preložka vyplynula z dopravných prieskumov a dlhodobého dopravného modelovania, najpodrobnejšie v pláne dopravnej mobility. Prieskumy hovorili o tom, že juhovýchodný obchvat mestu až tak nepomôže, obchvat by z mesta zobral len málo áut,“ povedal hlavný architekt mesta Trenčín Martin Beďatš.

V prípade preložky cesty dnes vedúcej od starého cestného mosta cez Hasičskú ulicu a Štefánikovu by sa podľa samosprávy mala uvoľniť doprava v centre. Voľnejší prejazd by mali aj autobusy, cieľom je tiež posilnenie cyklodopravy.

Preložka má však viacero odporcov. Okrem tých, ktorí pred preložkou uprednostňujú vybudovanie juhovýchodného obchvatu, sa už ozývajú aj hlasy ekologických aktivistov a štátnej ochrany prírody. Prekáža im plánovaný zásah do mestského parku. Celé dopravné riešenie, tak ako je navrhnuté, považujú štátni ochranári za nešťastné.

„Preložka štátnej cesty do nového koridoru popri železničnej trase zásadným spôsobom zasahuje do mestského parku. My ako štátna ochrana prírody sme namietali na záber a likvidáciu veľkej časti parku,“ informovala Sylva Mertanová, riaditeľka Chránenej krajinnej oblasti (CHKO) Biele Karpaty. Podľa Beďatša za uplynulé obdobie evidujú do desať pripomienok projektu preložky cesty, najviac sa ich týka práve parku, ktorý oddeľuje vlakovú a autobusovú stanicu od centra mesta.

„Preložka má ísť krajom parku a zabrať jeho časť. Dali sme preto pripomienku do územného plánu, že musíme preveriť, či sa nedá park rozšíriť do Štefánikovej ulice, kde by sa zo štvorprúdovej stála dvojprúdová cesta. Chýbajúcu zeleň by sme tak doplnili na opačnej strane,“ načrtol možné riešenie hlavný architekt mesta.

Zásah do parku sa nepozdáva ani Richardovi Medalovi z Centra environmenálnych aktivít. Parková zeleň má podľa neho nevyčísliteľnú hodnotu ako z pohľadu historického, tak prírodovedného. „Akýkoľvek zásah do historickej štruktúry považujem za nešťastný, zvlášť, keď si myslíme, že filozoficky je zdvojenie tejto cesty cez centrum mesta scestné a v nesúlade s adaptačnými návrhmi na ochranu klímy,“ skonštatoval.

Aktivista upozorňuje aj na ďalší z prioritizovaných plánov mesta – vybudovanie cestného mosta do Orechového z Ostrova, ktorý má tretiu najvyššiu prioritu po rekonštrukcii starého cestného mosta a preložke cesty I. triedy.

„Znamená to priviesť dopravu do súčasnej rekreačnej zóny, ktorá by mala zostať relaxačnou,“ myslí si Richard Medal. Dokumentáciou k preložke sa bude zaoberať okresný úrad. Ak ju odsúhlasí, bude sa ňou zaoberať mestské zastupiteľstvo.

„V prípade, že to zastupiteľstvo schváli, nasleduje zháňanie peňazí na realizáciu. Zaraďujeme to do integrovanej územnej stratégie, ktorá sa chystá v rámci európskych peňazí, a balíka, ktoré sa mesto Trenčín bude snažiť získať,“ informoval Beďatš s tým, že na preložku budú potrebovať do 90 miliónov eur.

Ak samospráva peniaze získa, výstavba by sa mohla realizovať v rokoch 2027 až 2029.

Zdieľať:
Odkaz na tento článok: www.richardmedal.sk

K článku nie sú zatiaľ žiadne komentáre!

Pridanie komentára




Upozornenie: Komentáre sú moderované, každý komentár musí byť schválený administrátorom!
Ochrana proti spamu. Napíšte prosím číslicu dva: