(c) Richard MEDAL 2022
Objednávateľ: Mgr. Richard Medal, Nové Prúdy 20, 911 01 Trenčín. Dodávateľ: René Říha, Floriánska 14, 040 01 Košice, IČO 41508017.
[10.08.2018; mytrencin.sme.sk; Andrej Luprich]
V centre Trenčína je od začiatku augusta pre obyvateľov mesta k dispozícii bicykel. Kto sa potrebuje niekam rýchlo prepraviť, môže si ho zadarmo požičať.
Prvá cyklotrasa v Trenčíne
Podľa autora myšlienky Martina Smolku, ktorý projekt nazval mestský bicykel, nejde o žiadnu novinku. „Keď som ako dieťa býval cez prázdniny u babky na dedine, fungovalo to tam tak, že pred obchodom alebo pohostinstvom bol vždy nejaký bicykel. Kto ho potreboval, zobral si ho, odviezol sa a vrátil naspäť.
Bol to taký predchodca toho bikesharingu, ako to dnes moderne nazývame,“ povedal Smolka s tým, že podobný projekt chce skúsiť aj v Trenčíne.
Zatiaľ je v stojane pred mestským hostincom k dispozícii jeden starší, štýlovo prerobený horský bicykel. „Je to taký sociálny pokus, chcem zistiť, či už sme ako spoločnosť natoľko vyspelá, že si vieme vážiť aj veci, ktoré sú zadarmo, a že či tu ten bicykel zostane a bude slúžiť tomu, na čo bol určený. Ak sa to osvedčí, budem iniciovať, aby ich bolo viac a na viacerých miestach,“ skonštatoval Smolka.
Bicykel zadarmo niektorých Trenčanov prekvapil. „Je to dobrý nápad, ale dávam tomu týždeň, maximálne dva. Ľudia ukradnú aj zamknutý, toto asi dlho nevydrží,“ skonštatoval Dušan. Podobne to vidí aj Simona. „Rada by som ho vyskúšala, vyzerá pekne. Len sa obávam, že keď ho budem potrebovať, už ho tu nenájdem,“ povedala.
Verejné bicykle fungujú desiatky rokov
Systém verejne zdieľaných bicyklov, nazývaný ako bikesharing je systém, ktorý umožňuje požičanie bicykla z viacerých stanovísk rozmiestnených po meste. Funguje vo viac ako tisícke miest sveta už viac ako 50 rokov. Verejné bicykle sú považované za ekologickú alternatívu dopravy v meste. Podľa autorov Štúdie uskutočniteľnosti na systém požičovne bicyklov Žilinskej univerzity niektoré výskumy ukázali, že zavedením bikesharingu nastal podstatný presun z automobilovej dopravy k bicyklom. Na Slovensku funguje zdieľanie bicyklov vo viacerých mestách.
V Nitre ho prevádzkuje autobusový prepravca, v Žiline ho v týchto dňoch spúšťajú s podporou automobilky, systém zdieľaných bicyklov dokonca s elektrickým pohonom rozbieha aj trnavská radnica. Podobné projekty fungujú aj v Bratislave alebo Kežmarku.
Trenčín sa zatiaľ nepridá
V Trenčíne zatiaľ verejné bicykle dostupné nie sú. „Bikesharing má svoj význam aj v odbremenení ulíc v meste od áut. No aspoň zatiaľ nie je v Trenčíne aktuálny. Momentálne sa sústredíme na dobudovanie cyklotrás v meste,“ povedala hovorkyňa Trenčína Erika Ságová. Hlavný architekt mesta Martin Beďatš vidí problém zdieľania bicyklov v tom, že funguje najmä vo veľkých mestách. „Ľudia tam často nemajú svoje vlastné bicykle, pretože majú malé byty bez pivníc, čo však nie je prípad Trenčína. Obávam sa, že by o to ľudia nemali záujem,“ povedal Beďatš na diskusnom fóre MY Trenčianskych novín Trenčín moderné mesto.
Navyše, podľa neho funguje bikesharing dobre tam, kde je hustá sieť stanovísk a istota, že záujemca tam bicykel vždy nájde.
„Na mestá veľkosti Trenčína je to problematické. Máme vytypovaných asi 40 miest, kde by mohli byť stanoviská bicyklov, no môže sa stať, že dáme na Juh tri miesta, prídete tam, a bicykel tam nenájdete,“ povedal Beďatš. Trenčania by systém zdieľaných bicyklov vo všeobecnosti privítali.
„Určite by som to využíval, niekedy sa potrebujem rýchlo presunúť v rámci mesta z jedného konca na druhý, bicykel je ideálny prostriedok. Funguje to vo svete, prečo by to nemalo v Trenčíne?“ povedala Anna.
Trenčan Miroslav hovorí, že úspech služby závisí od viacerých faktorov. „Mám svoj vlastný bicykel, neviem, či by som niekedy využil požičovňu,“ povedal s tým, že veľa záleží od ceny a dostupnosti jednotlivých staníc. „A, samozrejme, aj od rozvoja cyklotrás v Trenčíne. Ak sa urobia dva – tri kilometre za pár rokov, nebude to znamenať žiadny mohutný rozmach,“ dodal.
V Prievidzi jazdia už tretí rok
V Trenčianskom kraji funguje zdieľanie bicyklov v Prievidzi a Bojniciach. Už tretí rok si ľudia môžu požičať stovku bicyklov z tridsiatich stojanov. Službu prevádzkuje občianske združenie Zelený bicykel. Za požičanie bicykla sa platí jednorazovo cez SMS 40 centov, alebo čipovou kartou, kde si ľudia môžu predplatiť rôzne programy podľa dĺžky zapožičania. Spustili ju dvaja bratia, ktorí predtým sedem rokov prevádzkovali taxislužbu.
Pred troma rokmi nemali so zdieľaním bicyklov žiadnu skúsenosť. „Narobili sme mnoho chýb, ktoré nás síce naučili novým veciam, posunuli vpred, ale zobrali si za to aj svoju daň. Projekt sa i teraz stále vyvíja a každou sezónou sa snažíme priniesť novú vychytávku alebo zjednodušenie, ktoré by spríjemnilo jeho používanie,“ hovorí Dian.
Do dvoch rokov chcú rozšíriť Zelené bicykle do ďalších deviatich miest, ktoré by mali byť prepojené do jedného celku.
Predplatená karta by fungovala vo všetkých mestách, v ktorých bude služba dostupná. „V súčasnosti komunikujeme s takmer tuctom samospráv, ktoré prejavili potencionálny záujem o zdieľané bicykle, ale kedy a či príde k realizácii, je otázne.
Je to náročný proces. V našom regióne by sme boli veľmi radi, ak by sa nové typy stojanov objavili u susedov v Partizánskom. Ľudia medzi mestami často cestujú a prepojenie systémov by malo o to väčší zmysel,“ dodal Dian.
K článku nie sú zatiaľ žiadne komentáre!